تفاوت رویکرد ادبی و غایت گرا در تفسیر قوانین

نویسندگان

    جواد سعدون زاده * دانش آموخته دکتری حقوق خصوصی دانشگاه عدالت، ایران، تهران Dr.sadounzadeh@gmail.com
    منصور عطاشنه استادیار گروه حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
    صادق آلبوغبیش استادیار گروه معارف اسلامی، واحدآبادان، دانشگاه آزاداسلامی، آبادان، ایران
https://doi.org/10.61838/csjlp.5.3.8

کلمات کلیدی:

تفسیر ادبی, تفسیر غایتگرا, لفظ, قانون

چکیده

به طور کلی، هر قاعده حقوقی در مقام اجرا نیازمند تفسیر است و این در حالی است که این قواعد به دالیلی چون اجمال و ابهام تاب تفاسیر گوناگونی دارند. قانون اساسی نیز از این اصل کلی مستثنی نیست بلکه به جهت کلیت، عمومیت و صعوبت نسبی اصالح و بازنگری در آن، در مواردی تاب تفاسیر بیشتری نسبت به سایر قوانین را داراست. پیداست که هر مرجعی برای اجرای قانون به ناچار آن را تفسیر میکند و در این صورت ممکن است از یک متن به تعداد مفسرین، تفسیر ارائه شود. لذا در صورت اختلاف مراجع مخاطب قانون، باید امکان استناد به تفسیری رسمی به مثابه تفسیری فصل الخطاب وجود داشته باشد.

مفسر در مقام تفسیر قانون و تبیین حکم قانونگذار ممکن است خود را مقید به الفاظ و متن قانون دانسته و رسالتی جز کشف اراده قانونگذار برای خود قائل نباشد و از سویی دیگر ممکن است، قانون در نظر وی موضوعیت نداشته و غایت قانونگذاری که تأمین مصالح اجتماعی و عدالت است اهمیت یابد و در نتیجه به جای تعبد نسبت به قوانین، تفسیری خالقانه یا آفرینشگرایانه را در پیش گیرد. پیداست که جایگاه قانون در نظر مفسر و نقش و رسالت مفسر از سویی دیگر میتواند رویکردهای بسیار متفاوتی را مطرح نماید.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۲/۰۹/۳۰

شماره

نوع مقاله

مقالات

ارجاع به مقاله

تفاوت رویکرد ادبی و غایت گرا در تفسیر قوانین. (2023). پژوهش‌های تطبیقی فقه، حقوق و سیاست، 5(3)، 102-112. https://doi.org/10.61838/csjlp.5.3.8

مقالات بیشتر خوانده شده از همین نویسنده

مقالات مشابه

21-30 از 38

همچنین برای این مقاله می‌توانید شروع جستجوی پیشرفته مقالات مشابه.